BarclaysPaskaičius „Balso“ portale skelbiamas sapaliones, taip sakant, „užvirė šūdas“. Tokią rašliavą, kaip ten, galima paaiškinti tik trimis būdais. Arba žurnaliūga („žurnalistu“ jį pavadinti klaviatūra nesispaudžia) yra bambukas, arba redakcijai labai gausiai šlamančių atseikėjo ant „Barclays“ labai piktos Lietuvos bendrovės, arba „Balsas.lt“ portalas nusprendė pasinaudoti pigiu triuku skaitomumui pakelti, pasitelkdamas dirbtinai neigiamas emocijas skatinantį straipsnį.

Bet kuriuo atveju man, kaip buvusiam spaudos darbuotojui, apmaudu, kai masinio informavimo priemonės skelbia tokią rašliavą. Skaitant straipsnio teiginius pagrįstai galima suabejoti jei ne žurnalistiniu profesionalumu, bet bent jau rašančiojo išsilavinimu. Kuo gali užsiimti „kompanijos IT centras“?  Na, turbūt ne picų išvežiojimu ar automobilių remontu. O jei „Balso“ žurnalistikos „egzpertas“ sugebėjo aptikti „priimamajame sėdinčią moterį“, kuri, anot autoriaus, „dar tik registruoja darbo ieškantį mūsų šalies jaunimą“, bet nesugebėjo pastebėti laikinojo ofiso koridoriuje zujančių darbutojų, bei „Barclays“ logotipo prie durų, tai gal jam derėtų pasitikrinti regėjimą. Kita vertus, jei „Barclays“ biuro darbuotoja jis palaikė pastato apačioje prie įėjimo sėdinčią apsaugos darbuotoją, tai tuomet šiam rašytojui tikrai vertėtų susimąstyti apie kokį nors kitą darbą, reikalaujantį mažesnių intelektinių sugebėjimų. Pavyzdžiui, gatvių šlavėjo. Kiek teko girdėti iš žinių, tai Vilniuje yra problemų su švarą palaikančių darbuotojų trūkumų, taigi autoriaus persikvalifikavimas visuomenei turbūt atneštų daugiau naudos, nei tokių nesąmonių rašinėjimas internete.

Tačiau tikėtina (bent jau man, kaip buvusiam spaudos darbuotojui, norėtųsi tuo tikėti), kad priežastys yra kitos ir susijusios su pinigais, o autoriai tapo tiesiog atpirkimo ožiais, turėjusiais parašyti tokį „straipsnį“.

Ne paslaptis, kad dauguma Lietuvos kompanijų nelepino IT darbuotojų ir juos paprastai prisimindavo tik tuomet, kai kas nors sutrikdavo. Taigi nereikia stebėtis, kad ne vienas IT specialistas statybų bumo laikais pasakė „nafig“ ir iškeliavo į Angliją ar kitas ES šalis, nes juodas plytų klojimo darbas normaliose valstybėse yra apmokamas kur kas geriau, nei aukštojo išsilavinimo dažniausiai reikalaujantis IT specialisto darbas. Tie, kurie dėl asmeninių, patriotinių ar kitų priežasčių liko Lietuvoje, toliau dažniausiai dirbo už centus (palyginus su ES IT algomis).

Todėl dar mažiau reikia stebėtis, kad „Barclays“ pasiūlius mokėti didesnę algą, darbuotojai susigundė pakeisti darbo vietą. Tuo labiau, kad tai yra užsienio kompanija, įsipareigojusi mūsų Vyriausybei išlaikyti šias darbo vienas ne vienerius metus. Reikia nepamiršti, kad savo pasiūlymus „Barclays“ ėmė platinti krizės laikotarpiu, kai dauguma įmonių dėl krizės ar prisidengdami krize nusprendė sumažinti darbuotojų algas ir neretai ne vieną kartą. Pačiam teko patirti 20 proc. atlyginimo sumažėjimą mano buvusioje darbovietėje. Kiek teko girdėti iš neoficialių šaltinių (oficialiai apie tai neskelbiama paprastai), viena iš tokių „nusunktų“ bendrovių TEO yra pakeitusi atlyginimo mokėjimo tvarką - darbuotojams buvo sumažintas bazinis atlyginimas ir mokamas pridas, priklausantis nuo parduotų paslaugų. Taigi, nesistebėkite, jei sutrikus DSL ryšiui, TEO konsultantas nutolusiu būdu diagnozuos gedimą, kuriam pašalinti bus būtinas mokamas kompanijos „specialisto“ vizitas. Arba bus pareikšta, jog jūsų įranga greičiausiai yra nesuderinama ir jums būtina įsigyti naują įrenginį, būtent iš TEO. ;)

Savo „verksmus“ apie „užsiaugintus specialistus“, kuriuos „begėdiškai pavogė“ iš Lietuvos bendrovių pavogė „Barclays“ dauguma kompanijų gali pasilaikyti sau. Teko pavartyti darbo skelbimus ir kažkaip neteko dažnai matyti IT darbo pasiūlymų, kur kompanijos būtų noriai priėmusios dirbti patirties neturinčius darbuotojus. Deja, dažniausiai siūlomi skelbimai reikalauja įspūdingo žinių ir patirties bagažo už kurį siūlomos „katino ašaros“. O karjeros Lietuvos įmonėse galimybės dažniausiai apibūdinamos, kaip „geriausias būdas padaryti karjerą - pakeisti darbą“.

Taip, aš, kaip ir dar krūva kitų specialistų, vienaip ar kitaip susijusių su IT, dirbu „Barclays“. Ir mes čia tikrai užsiimame ne „nežinia kuo“, o kompanijos IT sistemų priežiūra, tobulinimu ir kūrimu. O kuo konkrečiau - deja, tai komercinė kompanijos paslaptis.

Tačiau aš nejaučio jokio sąžinės graužimo, kad išėjau dirbti ten, kur mačiau didesnes perspektyvas tobulėti mane dominančioje srityje, dirbti mėgiamą darbą ir, galų gale, gauti didesnį atlyginimą. Atlyginimą, kuris gali  garantuoti mano pragyvenimo gerbūvį ir užtikrinti, jog aš norėsiu dirbti šioje kompanijoje ir nebėgsiu pirmai progai pasitaikius.

Beje, kalbant apie algas ir perbėgimą į Britanijos banką. Kiek teko girdėti iš pažįstamų ir bendradarbių, tai „Barclays“ pasiūlymais susigundė ne visi. Kai kam „Barclays“ pasakė negalintis mokėti tiek, kiek jie nori, kai kas paprasčiausiai atsisakė jų pasiūlymo, teigdamas, jog dabartinėje bendrovėje jam siūlomos geresnės sąlygos (ne vien finansinės!). Taigi, vadinasi ir Lietuvoje yra bendrovių, kurios rūpinasi savo darbuotojais ir investicijomis į juos ir tokios įmonės sugebėjo kažkaip išsaugoti savo darbuotojus. Todėl kai kurioms kitoms įmonėms teks padaryti atitinkamas išvadas ir gal būt pagalvoti, kas geriau: ar kitą mėnesį nauji „Lexus“ direktoriaus pavaduotojams ar po trijų mėnesių vis dar norintys dirbti įmonės darbutojai.  ;)

O kaltinimai dėl nepagrįstų vyriausės subsidijų yra kiek juokingi. Net jei ir paskyrė tuos 6 mln. litų (o kai kur minima 20 mln. litų suma), tai nesunku paskaičiuoti, jog vien algoms „Barclays“ per metus ar du turėtų išleisti didesnę sumą (juk ne už 1000-1500 Lt/mėn. mes čia susirinkome dirbti  ;) ). O kur dar infrastruktūros išlaidos - ryšio paslaugos, patalpų nuoma, jų įrengimas. Visi šie pinigai eina ne kur kitur, o Lietuvos žmonėms, Lietuvos bendrovėms ir Lietuvos biudžetui (tai pačiai VMI, Sodrai ir pan.).

Teiginius apie nelygias galimybes rinkoje irgi galima nesunkiai atremti. Ar buvo nors viena Lietuvos įmonė, kuri būtų per paskutinius porą metų (kai dar apie krizę, nei minčių nebuvo) pareiškusi - „žinot, duokit mums 10 mln. litų ir mes įsteigsime 100 GERAI APMOKAMų darbo vietų ir įsipareigosime jas išlaikyt bent 5 metus? Aš kažkaip nepamenu tokio dalyko? Todėl, mano nuomone, jei Ūkio ministras ar kuris nors kitas Vyriausybės pareigūnas sugebės į Lietuvą pritraukti dar bent kelias užsienio kompanijas, priklausančias sakykime „Fortune 500“ sąrašui, kurios panorės čia įsteigti savo IT ar kitų vidinių paslaugų padalinius, tai nuo to bus geriau visiems mums. Nes pinigai, stambiom sumom, eis į Lietuvą. Ir tuomet tegul sau „atsiridena“ vienokią ar kitokią „premiją“, nes, mano akimis žiūrint, jie to verti. Priviliojus antrą, trečią, žiūrėk, ketvirta bei penkta kompanija pačios ateis ir kur nors Lietuvoje įskurs Šiaurinį Silicio Slėnį.

Kodėl aš tai rašau? Hm, sunku pasakyt. Gal tiesiog įsišaknijęs įprotis būti lojaliam savo kompanijai. Nes jei mano kompanijai bus blogai, tai bus blogai ir man. Jei apie mano kompaniją bus susidariusi nepagrįstai bloga nuomonė, tai greičiausiai vienaip ar kitaip atsilieps ir man. O tokie „briedai“ populiariuose interneto portaluose tikrai nešlovina „Barclays“ vardo.